[uwp_register id=”1″ title=”Default”]


De mate van ontspanning heeft ook verschillende niveaus. Als eerste in de spieren en pezen, dan nog dieper tot in de bindweefsels en dan zelfs tot in de organen. Tijdens de opleiding dacht ik wel eens na hoe ik dat dan zou kunnen herkennen. Wat ik kan doen om dat te bereiken? Een begrijpelijke gedachte.

Het is handig om wat begrippen van TCM te kennen. Bijvoorbeeld wat Qi is, wat een meridiaan is of een Dan Tien. Het kan helpen met de training. Alleen niet tijdens oefenen. Nadenken over theoretische concepten kunnen dan de stroming van je Qi blokkeren. Consequent oefenen en bekend raken met voelen geven uiteindelijk de resultaten.

Terugkomend op de Dantiens:
Van alle drie de Dantiens is de onderste het meest toegankelijk om waar te nemen. Hierbij een oefening die je kan helpen, je ademhaling te verbeteren en je Dantien langzaam aan te gaan leren voelen. Let wel, soms zal je hem waarnemen, soms ook niet. Dat is ok.

Deze oefening doe je zittend of staand. Voor een duur van 5 tot 10 minuten per keer.

  • Ga rustig zitten in een stoel met de rug recht (los van de leuning),
    voeten plat op de grond of staand in de WuChi houding.
  • Plaats beide handen op je buik net onder de navel.
    De DanTien zit om en nabij 5 tot 10 cm in je lichaam.
  • Adem rustig en diep (toch ongeforceerd) door je neus en voel jezelf kalm worden.
    Voel je buik zich uitzetten en samentrekken tijdens het ademhalen.
  • Gebruik nu je verbeelding en visualiseer alsof je in of uitademt en warmte of licht naar het gebied stuurt.
  • Ontspan ondertussen je schouders, nek, rug en laat je adem zacht en natuurlijk verlopen.

Wat kan je mogelijk gaan waarnemen?
Je kan warmte voelen, je kan een soort rondvorming iets waarnemen,
een aanzuigend gevoel in je buik.
Dit is je DanTien.