De Wu Chi houding is een statische houding. Ook al is er aan de buitenkant niet veel te zien, intern gebeurt er heel veel. Wu Chi is de houding van de oorspronkelijke Qi. Veel oefeningen en vormen in Qigong en TaiJi beginnen in deze houding.

Voor veel mensen is het in het begin lastig in deze houding te staan. Dat kan enerzijds komen omdat men jarenlang een verkeerde houding heeft aangeleerd. Anderzijds kan het komen omdat door veranderingen in onze samenleving mensen minder bewegen en veel zitten. Redelijk wat mensen staan als gevolg hiervan scheef, krom of ingezakt.

Wu Chi is een lichaams-corrigerende houding. Er ontstaan zonder inspanning na verloop van tijd een rechtere houding. Een juiste houding zorgt voor een betere stroming van Qi door het lichaam

WuChi
WuChi

Hoe in deze houding te staan?

1- Hoofd
– Sta rechtop, houdt het hoofd recht alsof er aan het dak van de schedel (Bai Hui) een draadje hangt. Door de Bai Hui naar boven te richten ontspant de nek en worden de halswervels recht getrokken.
– De kin is iets ingetrokken zonder dat er spanning te voelen is.
– De kaken zijn ontspannen en de tanden raken elkaar licht.
– De ogen zijn open en ontspannen, de blik is recht naar voren zonder te staren.
– Het puntje van de tong plaatst je licht tegen gehemelte achter de voortanden.
Hierdoor verbind je twee meridianen met elkaar. Ren Mai en Du Mai.
– Houdt de mond ontspannen gesloten en adem in en uit door de neus. Deze houding van de tong bevordert de productie van speeksel (levenssap) wat uitdrogen van de keel en mond voorkomt.

2- Borstkas, schouders en armen
– Door de schouderbladen iets te ronden gaat de borstkas licht naar binnen. Hierdoor ontspant de borstkas zich. Voel of de schouders niet te veel naar voren of naar achteren gaan, want dan ontstaat er spanning.
– Ontspan nu de armen door ze op een natuurlijke manier los van het lichaam naar beneden te laten hangen (zet de ellebogen niet op slot) en de schouders laag te laten hangen.
– Sluit de oksels niet af, maar zorg ervoor dat er ruimte onder kan ten grote van een grote knikker of pingpong balletje.
– Ontspan de polsen en de handpalmen, spreid je vingers licht op natuurlijke wijze.
– Draai indien dit zonder spanning kan de handpalmen richting het lichaam.

3- Middel, onderbuik, bekken en knieën
– 
Om je middel te ontspannen moet je je ruggengraat op een natuurlijke manier rechthouden. Dit doe je door het bekken iets naar voren te kantelen. Let hierop dat het niet met teveel kracht gebeurt. Door het bekken te kantelen ontspant ook de buik en het bekken zich.
– Breng de aandacht naar de onderrug en probeer deze zo goed mogelijk te ontspannen.
– Door de knieën licht te buigen ontstaat er een goede houding van het bekken en verdeel je het lichaamsgewicht naar de hielen, de voetzolen en de tenen.

4- Voeten
– Zet de voeten plat op schouderhoogte op de grond. De tenen wijzend naar voren.
– Het lichaamsgewicht is gelijkmatig verdeeld over de beide voeten. De voeten rusten op de negen draagpunten van de voetzool (5 tenen, bal van de voet, hiel en twee punten langs de buitenzijde van de voet)

Observeer jezelf eens als je in deze houding staat. Combineer dit met een buikademhaling. Wat merk je op? Waar voel je nog spanning?
Tijdens het staan in Wu Chi gebeurt er veel op het mentale en emotionele vlak. Er komen veel gedachtes langs. Probeer dan elke keer terug te keren naar de ademhaling en laat deze je anker zijn.

In Wuchi staan, is al Qigong
Vaak willen mensen als ze Qigong willen beoefenen al direct veel gaan bewegen. De basis ligt vaak ten grondslag en hoe langer ik zelf Qigong beoefen, hoe meer ik dat zelf ook ervaar.
Mijn leraar zei eens tegen ons: Hoe wordt een topsporter wereldkampioen? Dat is niet door de geavanceerde technieken als eerste te leren. Topsporters worden wereldkampioen door: de basis.

In Wuchi staan, is de basis. Het is een dusdanig krachtige oefening dat hier al een heel leven op geoefend kan worden om de diepte van Wuchi te begrijpen. Het is mijn hoop dat je deze basis ook kan waarderen en altijd naar zal teruggaan gedurende je oefening.

Om je te helpen WuChi aan te leren, kan deze begeleide oefening helpen je eigen pad te vinden

Weekopdracht – Leer je lichaam waar te nemen in WuChi


* Plan tijd in om elke dag, 7 dagen op een rij, voor minimaal 5 minuten in WuChi te staan.
* Bouw dit op als dit goed voelt.
* Wees hierbij als een neutrale observator. Merk op, waar voel ik wat en hoe voel ik het?
* Kan je met je aandacht naar verschillende delen van je lichaam gaan?
* Kan je je gewicht naar de grond laten zakken?
* Kan je ergens spanning voelen, ongemak of juist het ontbreken ervan?
* Hoe zijn mijn gedachten terwijl ik dit doe?
* Schrijf indien nodig op wat je hebt ervaren>